Si si, trafíco loco

4 december 2009 - Caracas, Venezuela

Op het asfalt rijden is toch weer even anders. De afgelopen weken zaten vooral vol met zandwegen, die me op een rustig tempo met veel uitdagingen naar hele bijzondere plekken brachten. Nu, aangekomen in het idioot drukke Caracas, heb ik ook een heel andere kant van de infrastructuur gezien. Asfalt zo glad als een biljartlaken over soms verlaten wegen met ontzagwekkende vergezichten.

Nadat ik de vriendelijke Guyanezen uit Lethem bedankte voor hun verhalen over de verschijning van Moeder Aarde zette ik koers naar Boa Vista. Boa Vista is eigenlijk de terminal voor het verkeer vanuit Brazilië, Guyana en Suriname naar Venezuela en vice versa. Het is een stad die groot en ontwikkeld aanvoelt. Er wonen dan ook zo’n 250.000 mensen. De straten zijn breed, de kantoorgebouwen zijn groot en er is veel industrie (vooral gericht op het aan de praat houden van Japanse auto’s). Toch is het district Roraima nog één van de meest ongerepte gebieden van Brazilië, met zijn enorme savannes met tafelbergen en hordes adelaars. Als je van de snelweg het zand ingaat, hoef je de rest van de dag niks meer tegen te komen. En de daaropvolgende dagen ook niet. Ik heb de laatste tijd genoeg mul zand gezien om dat even niet te proberen. Het gáát, maar ik moet echt hard werken om 300 kilo aan Krupp staal en bagage overeind te houden. Misschien is het iets voor de terugweg, want ik kom hier nog terug. Vanuit Boa Vista reis ik naar de Venezolaanse grens. Ik probeer in één dag naar Caracas te komen, wat een nogal ambitieus plan is. Maar 1200 kilometer later arriveer ik totaal uitgeput bij de mannen van de enige BMW dealer in dit deel van het continent. Antonio was een fantastische gastheer die me hielp met het vinden van een goed en veilig hotel. Met de nadruk op veilig, want het is Caracas. Tot nog toe waren alle spookverhalen goedbedoeld maar ongegrond. Caracas is een ander verhaal. Zakenmannen doen hier hun horloge af en laten hun portemonnee achter wanneer ze gaan lunchen. Toen Antonio me in zijn auto naar mijn hotel bracht, vertelde hij: “I shouldn’t be talking on my phone right now”. Ik grinnikte, aangezien ik dacht dat hij bedoelde dat hij handsfree zou moeten bellen. Hij bedoelde echter dat de straat waar we op reden berucht was wegens phone-jacking. De auto’s hebben niet voor niks allemaal (echt allemaal) getinte ramen, het is puur voor de veiligheid. Het licht van je telefoon komt wel door de getinte ramen, dus daar letten de banditos op. De brommers, scooters en (lichte) motoren die als gekken door het verkeer razen kunnen ook rekenen op wat meer begrip omdat ze puur uit veiligheid in beweging moeten blijven. Deze denkwijze was nieuw voor mij. Rijden in Caracas is sowieso niet ontspannend of überhaupt prettig te noemen, dus dat zal ik niet missen. Wat ik wel zal missen zijn de mensen die ik heb ontmoet. In zo’n vijandige omgeving als Caracas is het des meer bijzonder als iemand je niet de weg wijst, maar je naar je bestemming leid. Of dat iemand twee uur langer op zijn kantoor blijft omdat jij zo lui was om niet een fatsoenlijk hotel te zoeken en een reservering te maken. Ik kan dan ook alleen maar zeggen dat ik (schijnbaar) van pareltje naar pareltje ben gehobbeld in een wereld van rotzooi. Mensen hier zijn erg terughoudend, vanwege redenen die nu duidelijk mogen zijn. Toch was iedereen die ik ontmoette uiteindelijk vriendelijk, behulpzaam en prettig om mee te praten. Ach, wie weet werken mijn drie dagen oude sokken gewoon heel goed als boeven-afweermiddel…

1. Henk:
    6 december 2009
    Wat geweldig om weer een stuk van je reisverhaal te mogen lezen. Op de kaart lijkt het heel klein, maar als je Nederland 'er in plakt' besef je pas hoe giga het is. Hoop snel weer je stem eens te horen! Hoe is het met de km-standen?
    Dikke knuffels!
  2. Karlijn:
    7 december 2009
    Hi markooo!!

How are you?

Ik zat me op mn werk te vervelen en ik d8...laat ik eens kijken hoe het met je gaat. Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Ik ga nog ff verder lezen en dan weer hard aan het werk ;)

Heel veel plezier en doe voorzichtig!! We spreken elkaar.

xxx
  3. Marian:
    8 december 2009
    Hallo knuf, leuk weer wat van je lezen, wel wat kort in vergelijking met de vorige blogs. Valt toch wel tegen geloof ik zo'n end op de motor. Ben benieuwd naar je volgende ervaringen, zal wel in Brazilie zijn. je hebt dan een stuk bush-bush gehad toch? Op mijn werk leeft iedereen mee en de lijn van jouw reis wordt ineens een stuk langer. Tot snel horens en zien. Kus ma.
  4. Gabry:
    12 december 2009
    He Marko, weer een leuk stuk om te lezen. Caracas klinkt niet als een prettige plaats om te verblijven, zeker niet als westerling op een dikke motor. Mooie nieuwe achtergrond ook, vast een van de vele landschappen die je hebt gezien. Wat wordt de volgende bestemming?
  5. gera ernst:
    12 december 2009
    Hoi Marko,
    Ik kreeg vandaag je reisblog van je moeder door. Ik was wel nieuwsgierig hoe het met je ging. Ik lees met veel plezier je avonturen en geweldige ontmoetingen. Je ziet er trouwens heftig stoer uit! Ik ga je reisblog ook doorgeven aan Steven de vriedn van Boukje. Hij is vorig jaar met zijn vader en broer in Amerika op de motor op reis geweest. Dus een beetje een liefhebber. hij heeft 3 motoren waaronder 1 BMW.
    Ik blijf je (op veilige afstand volgen0
    Groet Gera
  6. Robert:
    22 december 2009
    Hallo Marko,
    Het was toch wel erg mooi om je verhaal aan te horen van het gedeelte van je reis wat je tot nu toe hebt afgelegd. We kwamen je tegen in het restaurant in Manaus. Het was toen een lange dag geweest voor ons dus waren na die paar biertjes wel toe aan wat slaap. We hebben iets kleiner tripje gemaakt dan die jij maakt!! maar het was heel erg mooi, ik ga er zeker nog eens terug, maar dan wel iets langer. Veel gezien en allemaal goed verlopen. Nog een hele goede reis verder en veel succes.
    Robert en Renzo
  7. Dennis:
    22 december 2009
    Hey Marko,

Ik weet niet of jij deze reacties ook leest, maar ik vermaak mij prima met je verhalen. Maar je moet wel een beetje opschieten met nieuwe verhalen, want dan kunnen wij je een beetje volgen.
    succes nog

Dennis

ps. Als je zin hebt om voor kerstavond gezellig wat te eten... je bent welkom :D