I'm shipping off ... to find my wooden leg!

18 oktober 2009 - Steenderen, Nederland

“Marko, je ging toch weg? Wanneer maak je nou eens een blog dan?” Nou, bij dezen. Wat staat er ook alweer te gebeuren: ik ga met mijn motorfiets enkele maanden door Zuid-Amerika trekken. On-road, off-road, bergen, bossen en woestijn, de hele rataplan. De spits wordt afgebeten in Paramaribo, alvorens ik richting Guyana reis. Via Brazilië trek ik Venezuela in. Vervolgens worden achtereenvolgend Brazilië, Argentinië, Paraguay, Uruguay en Chili aangedaan en in Peru zal ik een poging doen om wat tijd met mijn broer door te brengen, met wie ik dan zijn verjaardag kan vieren. Dat zal ongeveer in januari moeten gebeuren. Columbia wordt het eindpunt, al dan niet via Ecuador. Totale reisduur: give or take een maand of zes.

Het vliegtuig vertrekt de 23e van oktober, mijn motor heeft al het ruime sop gekozen. De reden waarom ik een Nederlandse motor gebruik, is vooral dat ik zo alle voorbereidingen kan treffen met betrekking tot onderhoud. Ik heb vlak voor vertrek alle slijtageonderdelen vervangen en mezelf de meeste onderhouds- en reparatiehandelingen aangeleerd. Je weet maar nooit wat er ontploft, afvalt of doorbrand wanneer je in je eentje over mooie verlaten weggetjes rijdt, hè?

De motorfiets in kwestie is een BMW R1150GS uit 2000. Nu moet een dergelijke reis met deze motor en mijn (zij het beperkte) technisch inzicht wel tot een goed einde gebracht kunnen worden, het wordt voor mij én de BMW toch echt een duurtest. Zie hier een leuke foto van de motor in zijn natuurlijke omgeving en één van dezelfde motor, maar dan ietwat vleugellam in het krat waarin hij verscheept is.

Via een expediteur is het transport en de handling van Rotterdam naar Paramaribo geregeld. Als alles goed gaat, kan ik dus enkele dagen na aankomst met de Bill of Lading zo mijn kratje bij de agent leegtrekken.

Goed, dat is het verhaal tot nu toe, ik zal mijn ui-ter-ste best doen om dit reisverslag voor jullie zo boeiend en grammaticaal correct mogelijk te maken, zodat jullie in ieder geval blijven komen. Updates zullen logischerwijs een beetje sporadisch verschijnen, maar ik hoop dat jullie het met veel plezier zullen lezen en dat jullie veel leuke reacties achterlaten natuurlijk!

1. Dorien:
    18 oktober 2009
    Heel goed, Marko! ziet er vooralsnog goed uit ;)
    Hoe laat vetrekt dat vliegtuigje van je eigenlijk vanuit schiphol?
  2. Henk:
    19 oktober 2009
    Het gaat toch echt gebeuren! Hopelijk kom je je belofte, dat de updates sporadisch zullen zijn, niet na.
    En zoals eerder gezegd: Ik kom graag je banden oppompen als het nodig is!
  3. KawaKoekie:
    19 oktober 2009
    Veel plezier onderweg in en naar Zuid-Amerika. Net als je vader heb ik tijd zat om je weblog te volgen hier in Zwolle dus dat ga ik zeker doen :))

Groeten, Lammert
  4. Monique:
    Hey Marko!

Wat ontzettend gaaf! Zuid Amerika lijkt me helemaal fantastisch! Ik ga dan ook zeker je blog bijhouden! Heel veel plezier daar, maar doe wel een klein beetje voorzichtig. Toch zuur als je voor niets net je diploma hebt gehaald ;)
    Maar vooral... ENJOY!

Kus Mo
  5. Messie.:
    Hey Marko,
    Veel suc6 en heel plezier met je reis..!!
    Ik wou nog even zeggen dat ik vergeten ben mijn geheugenkaartje uit de Nokia te halen :)
    Stom he, ik weet het, ben nog naar beneden gerend maar toen was je al bijna bij de grens met Chili.. ;)
    Hey ik zou het fijn vinden als je me geheugenkaartje even opstuurt voordat je weg gaat.
    Bel mij anders ff: 0646386996

Gr. Messie.
  6. Dennis:
    Hey Marko,

Kijk lekker burgerlijk... Een reissite :P nou ik zal hetregelmatig checken en ik zie je voordat je weggaat.

groeten
  7. Frank:
    19 oktober 2009
    Lul! Hèhè, eindelijk zijn we van je af!

Ik lees 't wel in de krant als er iets uit de hand loopt :)

Nee, alle gekheid op een stokje: gaan met die banaan, geef ze van jetje die Zuid-Amerikanen!
  8. Annika:
    20 oktober 2009
    Heej Marko!

Echt super hoor dat je dit gaat doen! Ik vind het echt knap!
    Geniet ervan!!
    Enne..wie weet wat en wie (!) je allemaal onderweg tegenkomt! ;)
    Misschien kom je wel samen terug! :P

xx
  9. Gabry:
    21 oktober 2009
    He Marko,

Ik had nog een gift, maar dat zal maar ff moeten wachten vrees ik. Misschien kan het nog dienst doen als een soort fysieke vorm van losgeld. Ik hoop geen ernstige dingen gebeuren, zoals bijvoorbeeld een storing in je handvatverwarming. Hou je taai en tot de volgende updeet.
  10. Rik:
    23 oktober 2009
    Hallo Marko,

Heel veel plezier daar en succes met je reis.

Groetjes

Rik
  11. Marian:
    24 oktober 2009
    Hey,

Nou joh, daar zit je dan in het warme weer. Lekker even acclimatiseren en achter de studentes aan?? Geniet en doe alles wat leuk is.

Zie je X
  12. Henk:
    26 oktober 2009
    Marko,

Mooi man dat je gaat.
    Was ook geen twijfel voor mij.
    Ik benijd je een beetje, mijn avonturen beleef ik achter mijn bureau dus ik denk dat dit wel het echte werk is.
    Leven is leren, dus doe je huiswerk. Ik wens je veel nieuwe dingen en veel plezier.
    Groet, Henk
  13. Henk:
    28 oktober 2009
    Ben reuze benieuwd waarom er geen update is, terwijl je nog niet over je motor kunt beschikken.
    Of ben je zo druk met de studente's?
  14. Annika:
    28 oktober 2009
    ja, fleur de boel es op met wat avontuurlijks, al dan niet filisofisch, filantropisch oid. heb je bijvoorbeeld ergens al rare bultjes ofzo?

en wat vinden de studentes daarvan?

:P

geniet!